~Group FB Coretan Hati Ke Jemari (Fatrim Syah)~~

Tuesday 19 August 2014

E-Novel GILA! AKU SUKA DIA? (Bab 9)







AKU balik awal dari kerja sebab malamnya aku nak masak. Sudah beberapa hari makan tapau dari kedai, tekak dah macam tak lalu dah makan hasil masakan orang.

Aku siang ikan, kemudian uruskan ayam, kekononnya mahu masak ikan tiga rasa dan juga sup ayam lobak, juga aku mahu makan ketam masak lemak kegemaran aku.

Yang simple-simple sudah, tapi itulah, kuantiti kena banyak sikit dari biasa sebab bukan aku seorang saja yang makan. Ini termasuklah 2 orang adik beradik lain mak bapak aku tu.

Kalau Joe tu bolehlah lagi makan sikit, tapi kalau Bob tu dua tiga kaut jugak tu. Nasib baiklah dia adalah penyumbang dana terbesar untuk makanan malam ni.

Bob ni kalau ada hal-hal yang berkaitan dia memang kedekut sikit, tapi kalau paasal makan, dia tak kisah. Janji dia puas dengan apa yang dia dapat.

Janganlah bawa budak seekor ni ke kedai tepi jalan, mesti adalah komplen dari dia. Aku dah berapa kali kena, dasar Bob, memilih!

Dulu taklah juga macam tu, ni mesti sebab umur dan meningkat dan masih solo lah ni.

Lupa nak cerita-ceriti pasal Bob. Maaflah Bob, bukan sebab kau tak popular tapi sebab kau tu lebih mesra alam dari aku.

Nanti larik pulak peminat aku kan? Eh! Ni takde kaitan dah ni, ni syok sendiri dah ni. Kalau betul pun aku iyakan angguk kepala sajalah. Gulp!

Okeylah. Bob ni sebenarnya bekerja sebagai artkitek. Dulu dekat sekolah memang dia ni champion bab-bab subjek Lukisan Kejuruteraan.

Memang dia skor habis-habisan. Naik universiti lagilah makin teruja dia dengan cita-citanya mengambil engineering.

Fuh! Nak sebut pun susah. Jangan tak tahu, budak-budak Engineering ni dekat memana popular kot. Sebut saja pelajar Engineering.. walawei! Beratus orang nak kenal!

Macam tulah Bob dulu dekat universiti. Ramai peminat! Nasib baiklah facebook masa tu belum ada lagi, kalau tak aku percaya Bob tu dah ada Fan Pages sendiri dan follower dia harus beriban jugak tu.

“Assalamualaikum,” seseorang memberi salam.

“Waalaikumsalam.. masuklah.. pintu tak kunci..” jawabku yang sibuk menumbuk segala bawang dengan lesung batu.

“Amboi nyah... siap duduk bersimpuh gitu.. anggun you..” Bob pandang aku yang anggun menumbuk bawang.


Pedas amat mendengar perkataan anggun tu, rasa nak cili-cilikan saja mulut Bob time tu.

“Dah, pergi tolong aku tengok-tengok ikan tu, kecikkan api. Lepas tu basuh sayur semua tu.” Aku mengarahkan, aku ni kalau bab mengarah memang nombor satu, tapi bukanlah nak mengarah drama atau filem bagai tu.. itu memang ke lautlah jawabnya.

“Iya Chef Lalan oii..” Bob dengan bermalasan menuju ke singki dan membantu aku, tak banyak pun lagi, tinggal nak masak satu masakan saja.

“Hari ni tak busy macam selalu ke?” tanyaku.

Bob mengherot mulut, “Mahunya tak busy. Rasa wayar-wayar dekat kepala ni dah tertanggal pun ada,” jawab Bob.

“Ha, budak engine pun mengeluh...” aku menyindir pula.

“Iyalah, budak engine pun manusia tahu.” Bob menjawab.

Usai menumbuk segala bagai bahan. Aku berdiri dan kemudian memeriksa bahan-bahan yang sedang kumasak.

Fuh! Sebaik saja membuka penutup kuali, pergh! Memang terangkatlah. Untunglah aku pandai masak, ini kriteria bagus sebagai calon menantu ni.

Bukankah nak menjaga anak orang kena jaga perut ayahnya. Ha, apakah terma menjaga perut Pak Mentua itu bukan sama caranya seperti memasak makanan sedap. Aku rasa lebih kurang, eh!

“Bob, kau ada contact Joe ke tadi? Dia jadik datang ke tak ni?” tanyaku pada Bob yang risau-risau Joe makan dekat luar.

Almaklumlah Joe tu banyak contact sana sini, mana tahu ada klien ajak keluar dinner.

“Dah, nanti dia datanglah tu. Lagi-lagi kalau kau masak, aku dah canang dekat dia kau masak makanan kegemaran dia.” Bob menjawab sambil selesaikan tugas-tugas dia dan masuk ke bilik tukar baju nak mandi.

“Ha, kau tu cepatlah mandi. Lepas solat isyak jap lagi kita makan.” Aku memberi arahan pada Bob yang aku tahu masuk bilik lepas kerja selalunya dia tidur berehat.

Bob keluar dan masuk ke bilik air, “Iyalah, kau tak nak join sekali ke mandi dengan aku Lan? Tak bestlah mandi sensorang ni..” Bob tetiba buat aku seram seluruh badan.

“Hoi Bob, kau jangan macam-macam duk nak mandi sesama pula. Kau dah sakit otak ke apa. Kau jangan pula kata dah biasa buat dengan Ali tu. Ada aku seligi nanti...” aku bersuara tegas.

Ali yang aku maksudkan tu adalah kawan gym Bob yang mesra alam bagi diskaun dekat kami masuk gym tu dan selalu senyum-senyum pandang Bob tu.

“Choi! Aku memain jelah. Aku maksudkan tadi tu best kalau kita mandi terjun sungai belah rumah kau tu..” Bob menyahut.

Lega hati aku. Nasib baiklah Bob masih lagi budak baik. Itupun aku was-was jugak. Lain di mulut lain di hati.

Ala, macam orang sekeliling juga. Jangan nampak kata-kata seseorang tu manis saja, kena nilai baik-baik, tak semua orang di luar baik di hatinya baik juga.

Hati ni memang pelik padahal kecik je, tapi melalui hati nilah kita rasa perasaan yang macam-macam. Tetiba aku teringat cinta tak kesampaian aku dekat Najwa dulu, baru berangan nak bersama, dia dah terbang jauh.

“Assalamualaikum...”

Suara Joe memberi salam buatkan aku terbubar dari lamunan, nasib baiklah masakan semua tunggu siap.

“Waalaikumsalam..” jawabku sambil menyusun pinggan mangkuk segala gelas dekat meja makan.

“Wah, banyaknya kau masak Lan, ada kenduri ke?” tanya Joe yang terus landing kat meja makan tu.

Aku senyum, sudahlah tu, masih lagi pakai apron ala-ala chef.

“Ni namanya aku qada makan. Berapa hari dah aku baham maggi je, ini kalilah..”

Joe dengan orang mandi manda kat bilik air, “Bob baru sampai juga ke? Cepatlah, aku tak sabar nak makan ni.” Joe bersuara.

“Dah lama dah dia balik. Kita solat Isyak dulu baru makan, aku pun nak mandi ni. Kau pergilah tengok tv segala dulu, kalau rajin kau tolong lipat baju aku dan Bob yang baru kering tu ya. Terima Kasih.” Aku membalas.

“Amboiii... rumah korang tapi menyusahkan tetamu.” Joe pula membalas.

“Daripada kau tercongok dekat sofa bagilah senaman sikit. Kalau tak nak pun tak apa.”

Allah hu akbar, Allah... hu akbar..

Kedengaran suara azan Isyak. Aku cepat-cepat amik tuala nak mandi dan nak solat.

Plak!

“Baru habis mandi ke bang?” tanya aku pada Bob yang lama bebenor mandinya, habislah bil air aku meningkat bulan ni.

“Kau buta atau kau tak nampak. Kau ni Lalan.. ada juga yang kena pakai spec mata ni.” Bob membalas jawapan aku, kasarnya!

Aku buat tak peduli dan terus masuk bilik air untuk mandi dan bersiap untuk solat Isyak.

Joe jadi imam solat kami hari tu. Usai solat tibalah masa untuk baham membaham. Berselera amat kami makan hari tu, masing-masing kaut nasi dua tiga kali.

“Sedap amat kau masak Lan. Fuh! Sama sedap macam masakan cikgu.” Joe memuji, cikgu tu dia maksudkan mak aku.

Bob pula dah letak thumbs up tinggi-tinggi, tak mampu kot dia nak berkata-kata.

Sebenarnya aku ni suka berada di dapur dengan mak, lepas tu tanya-tanya bila dia tengah masak. Aku tahu suatu hari nanti aku kena duduk jauh dari mak, jadi ini persediaan.

Dulu aku tak pernah fikir masak tu penting pun, ala, setakat nak makan boleh belilah.

Tapi bila aku sedar pada zaman yang serba meningkat ni, tak ramai yang suka memasak makanan sendiri aku rasa terpanggil untuk memasak.

Lagi satu sebagai persediaan kalau isteri aku bersalin nanti, bolehlah aku masakkan untuk dia, tak apa kan berangan kejap.

“Joe, bila kau nak balik kampung?” tanya aku pada Joe sebab dia ada ura-ura kata nak balik kampung, amboi! Nak balik kampung macam ada apa-apa je, entah-entah nak merisik anak dara orang.

“Tak taulah. Hujung bulan nilah kot. Kenapa? Kau nak ikut?” tanya Joe balik pada aku.

“Kalau kau balik kena dengan time aku ikutlah kot. Bob?” aku pandang Bob yang tengah kekenyangan.

Dia angguk je.

“Kau ni Bob, makan tu pelan-pelan lah. Behave masa makan tu.” Aku herot mulut.

Tapi Bob buat tak peduli je.

Lepas habis makan dan kemas serta tapaukan untuk Joe bawa balik. Aku dan Bob tonton televisyen dekat ruang tamu. Malam tu tak ada bola, jadi kami layan cerita siasat-bunuh CSI dekat tv.

Bolehlah layan, pasal budak kecik yang hilang beberapa tahun lalu dan dijumpai semula, lepas tu budak kecik tu bukan seperti sebelumnya.

Oh! Taklah boleh cerita panjang-panjang, ini bukan novel thriller atau aksi, ini novel mencari bakal calon isteri, eh!

Tring!!!

Telefon bimbit Bob berbunyi, ada pesanan ringkas (sms) masuk lah tu. Terkejut aku dengan bunyi dia, ingatkan ada zink jatuh.

Lepas baca pesanan ringkas (sms) tu muka Bob berubah. Kemudian tergesa-gesa keluar.

“Kau nak ke mana Bob memalam buta ni?” tanya aku pelik, semacam je dia.

“Aku keluar kejap, ada hal penting ni. Aku balik lambat, kau jangan tunggu pula.” Bob memberitahu.

“Kau jangan lupa bawa kunci,” pesan aku.

Bob kemudiannya pergi. Aku pula terus tutup tv dan masuk bilik.

******************************

Bob sampai ke perhentian bas, lama Bob tak naik turun bas, dulu dia ingat selalu naik bas dekat Puduraya balik kampung.

Nasib baiklah Bob ingat hentian bas tu sudah dipindahkan ke Stesen Bandar Tasik Selatan, makanya Bob cari stesen bas baru tu guna GPS.

Lepas dua tiga highway, Bob sampai juga, itupun dia terkial-kial juga dan dalam hati dia agak risau bila terima pesanan ringkas (sms) tadi.

Sampai saja di sana, terus Bob keluar dan cari seseorang toleh kiri kanan. Risau!

“Abang Bob...” tiba-tiba saja seseorang sudah memeluk Bob dengan tangisan.

Terkejut badak Bob masa tu.

Tergamam!

bersambung....

No comments: