~Group FB Coretan Hati Ke Jemari (Fatrim Syah)~~

Tuesday 19 August 2014

E-Novel GILA! AKU SUKA DIA? (Bab 12)





MALAM tu aku tak dapat tidur. Aku asyik fikirkan kata-kata Bob petang tadi. Walaupun akhirnya Bob kata dia tak bermaksud apa-apa tapi aku faham apa yang cuba Bob sampaikan.

Aku pandang siling. Banyak yang aku tengah fikirkan, aku mengiring ke kiri dan kemudian ke kanan, langsung tak dapat lena malam itu.

Kemudian aku fikirkan pula kad Agensi Cari Jodoh yang Suraya bagi. Macam-macam hal. Serabut kepala aku. Aku cuba lelapkan mata aku.

“Hai Lalan...”

Tiba-tiba aku terasa bagai di sapa seseorang. Suara perempuan. Mata aku bulat pandang kiri dan kanan.
Haih, siapa pula yang sapa aku macam tu. Mungkin fikiran aku agaknya yang tengah serabut. Ataupun mungkin dialog tv yang Joe tengah tengok kat luar. Aku positifkan diri aku. Aku baca banyak kalimat suci.

Takut pun ada, seram pun ada, ini bukanlah first time aku datang rumah Joe. Tapi kali ni aku rasa macam aku diperhatikan pula. Cecepat aku sumbat telinga aku dengan earphone. Aku tinggikan volume telefon aku dan dengar lagu. Aku malas dah nak pedulikan, terus aku cecepat pasang lampu.

“Harap kau janganlah duk kacau aku. Aku ni bukan ada apa-apapun. Muka pun sememeh cuma.” Aku berani pula cakap sorang-sorang sambil pandang kiri kanan aku.

Klak!

Pintu bilik aku umpama tertutup rapi tiba-tiba. Aku tenangkan diri. Masa tu aku dah tak berani nak tutup lampu. Takut sesangat dah.

Kalau aku call Joe dan nak tidur sekatil dengan dia tak apa kut. Erm. Tapi aku malas pula nak kacau Joe memalam buta camtu. Tak pasal-pasal pula aku kena bagi syarahan percuma daripada seorang peguam kan.

Pagi esoknya aku pandang Joe yang tengah tuangkan air kat gelas aku. Aku sungguh-sungguh nak tanya dia pasal suara perempuan malam tadi.

Manalah tahu kan Joe dah biasa dengan keadaan macam tu. Joe ni memang ada berani sikit daripada kami bertiga.

“Joe, kalau aku cakap ni kau jangan cakap aku ni terlebih pulak ya?” aku memberanikan diri bersuara.

Joe pelik pandang aku, “Kenapa dengan kau Lalan? Kau tak selesa ke duduk dekat rumah aku?” tanya Joe pula.

Aku geleng kepala, “Bukan.. bukan macam tu. Aku okey je. Tapi aku tak okey sikit je..” sambil aku mata aku jeling kiri kanan aku dengan waspada.

“Kau dah kenapa Lan? Kena sawan ke apa.” Joe pandang aku, herot mulut.

“Semalam kan.. semalam aku macam dengar suara perempuan kat bilik aku.” Aku berterus terang.

Joe pelik, “Lan, kau jangan mengadalah. Aku dah duduk rumah ni setahun. Okey je. Kau jangan ikutkan sangat perasaan kau. Ke, kau nak tidur sekatil dengan aku ni. Aku okey je.” Joe pandang aku tajam.

“Kau jangan mengadalah Joe. Aku okey je. Tak naknya aku tidur sekatil dengan kau. Melainkan darurat. Aku okey je, tapi kita bukan kecik lagi. Tapi seriuslah Joe, aku memang dengar suara perempuan.” Aku sungguh-sungguh beritahu Joe, meremang pula bulu roma aku.

Joe geleng kepala, “Lan, kau bacalah doa banyak-banyak. Kosongkan minda tu. Insya Allah takde apa-apa. Kau jiwa kacau agaknya ni.” Joe menenangkan aku.

Aku tarik nafas aku dan tenangkan jiwa aku. Mungkin betul kata Joe aku banyak fikir. Iyalah fikir kata-kata Bob semalam buat aku tak lena. Habis sarapan, aku ke tempat kerja.

Masih fikirkan hal-hal semalam dan malam tadi. Mengantuk pun ada sikit.

Kemudian sebab aku bosan sangat. Aku buka laman web kisah-kisah seram dekat apartment.

Entah macamana tangan aku boleh gatal buka laman web tu. Aku baca satu demi satu kisah. Seram jugalah. Gulp! Bila aku dah makin banyak baca cerita camtu, mulalah fikiran aku fikir bukan-bukan. Haih, malam nanti kenalah aku bertabah sikit agaknya.
 Aku tutup laman web tu dan sambung buat kerja aku yang banyak tertangguh tu. Kemudian aku pandang kad Agensi Cari Jodoh yang nampak seakan menari-nari di tengah wallet aku.

“Hmm.. nak try ke tidak ni.. macam boleh je, macam nak je..” aku bercakap sendirian sambil senyum sendiri, senyum dengan harapan yang entah kesampaian dan entahkan tidak.

***********************

Joe menekan-nekan keyboard di komputer ribanya. Hari ini dia serahkan beberapa tugas kepada Fatin. Jadi, sambil itu bolehlah Joe mengemaskini kes-kes baru yang mahu diselesaikan.

Joe lihat beberapa kes terbaru, Joe hanya mampu tarik nafas. Kes-kes remeh temeh pun mahu dibawa ke mahkamah. Joe pandang pula kes lain, seorang perempuan diugut oleh bekas teman lelakinya atas kes bekas teman lelakinya itu mahu menyebar gambar teman wanitanya beraksi kurang senonoh.

Joe mahu mengucap sepanjang dan selebar-lebarnya. Remaja masa kini, suka mencari pasal. Akhirnya yang susah diri sendiri dan ibu bapa.

“Haih, dunia.. dunia..” Joe mengeluh seorang diri.

Kemudiannya Joe teringat kata-kata Lalan pagi tadi. Sudah setahun Joe duduk rumah itu. Tak pernah berlaku apa-apa.

Kemudian Joe teringat sesuatu, kes seorang wanita yang masih belum diselesaikannya hingga ke hari ini. Wanita itu meminta pembelaan, tapi sebelum kes berjaya dibawa ke mahkamah, perempuan itu ditimpa kemalangan.

Untuk meneruskan kes itu, wanita itu sudah tidak ada. Makanya kes itu tertutup begitu sahaja.

“Tak mungkinlah... kenapa pula Lalan? Mesti fikiran dia serabut agaknya.” Joe bercakap sendirian sambil memikirkan perkara itu secara logik akal.

Tiba-tiba kertas di bilik Joe bertaburan tanpa ada angin dari arah mana-mana. Joe seram sejuk, kalimat suci dibaca berkali-kali.

Tok! Tok!

Joe terkejut sekali lagi.

“Encik Johari. Saya baru terima faks daripada Encik Jailani berkaitan kesnya. Ini salinannya.” Liza memberikan kertas salinan pada Joe yang masih lagi terkebil-kebil.

“Err.. Terima Kasih Liza, Terima Kasih.” Joe berterima kasih.

Liza pandang bilik pejabat Joe yang bersepah, segera dia membantu memungut semua kertas yang ada tanpa banyak bicara sementara Joe cuba lupakan apa yang jadi dan fokus pada kerjanya.

*****************

Bob pandang komputer ribanya. Masih fikirkan tentang adiknya Shira. Dia sebenarnya sudah agak apa akan berlaku tu akan berlaku juga suatu hari nanti.

Shira selalu memberitahu lewat pesanan ringkas (sms) mengenai dirinya di sana. Tapi bila Bob fikirkan balik, keluarga angkat Shira itu bukanlah orang yang tak baik.

Bob rasa dia mahu berjumpa dengan abang angkat Shira itu secara bersemuka, dia mahu tanyakan bolehkah dia mengahwini adik dia tu dengan ikhlas tanpa rasa janggal yang Shira tu adik dia.
Bob sebenarnya tak tahu keadaan yang sebenar, dia tidak pernah bertemu dengan keluarga angkat Shira
sejak Shira diserahkan kepada mereka.

‘Kalaupun Shira tak mahu kenapa perlu lari?’ tingkah Bob sendirian.

‘Ke, Shira saja datang KL dengan alasan kena paksa kahwin?’ Bob menebak lagi.

Perkara itu mungkin boleh jadi sebab Bob tak tahu samada apa yang diperkatakan oleh Shira itu betul ataupun tidak. Hanya Shira yang bersuara.

Bob kemudiannya ambil langkah sendiri, dia kena telefon abang angkat Shira; Hamdan dan tanya bebetul. Bob scroll semua nombor dalam telefon bimbitnya tapi tak ada.

Kemudian baru Bob teringat sesuatu, dia tengok facebook Shira. Bila Bob tengok wall Shira, dia nampak satu berita yang benar-benar mengejutkan!

 bersambung...

No comments: