~Group FB Coretan Hati Ke Jemari (Fatrim Syah)~~

Saturday, 26 October 2013

E-Novel 'KELIP KELIP' (Bab 9)


BAB 9
 KELIP KELIP
TIGA hari sebelum Indah berangkat ke Korea, dia mahu berjalan-jalan di sekitar Kuala Lumpur. Selama setahun dia tinggal di rumah keluarga Akram, tak sekalipun dia dibawa berjalan-jalan. Malah menjejak Menara Kuala Lumpur dan Suria KLCC yang terkenal di Bandaraya Kuala Lumpur itu juga langung tidak pernah. Hari itu Indah ditemani oleh Darwish. Mulanya Indah keberatan ditemani Darwish kerana mereka bukan mahram, namun kerana mereka kini adalah adik beradik maka Indah harus membiasakan dirinya. Destinasi mereka selepas makan tengahari di Menara Kuala Lumpur hari itu adalah ke Berjaya Times Square. Itu kali pertama Indah ke sana, besar juga bangunananya, di hadapan pintu masuk itu ada pameran orkid, Indah sempat pandang bunga orkid yang cantik-cantik itu.
“Indah nak ke mana lagi?” tanya Darwish memandang Indah yang masih saja leka memandang bunga di sekelilingnya.
“Indah ikut saja, mana pernah Indah datang sini. Nanti sesat pula.” Indah menjawab sambil memandang ke kiri dan ke kanan.
Darwish senyum, dia angkat keningnya, “Saya tahu nak bawa awak ke mana. Jom.” Darwish membawanya.
“Abang, kita nak ke mana?” tanya Indah polos semasa mereka sudah berada di dalam lif.
Darwish pandang Indah sekilas, “Adalah. Indah ikut je,” jawab Darwish dan mempercepatkan langkahnya.
Indah hanya menurut. Kemudiannya mereka sampai ke sebuah saloon. Indah pandang Darwish.
“Abang nak gunting rambut?” tanya Indah.
Darwish geleng kepala, “Tak, abang nak Indah yang potong rambut, blow, cantikkan rambut Indah tu. Bagi hilang stress sikit.” Darwish memandang Indah yang berselendang di kepalanya, sekali pandang macam isteri yang ke majlis pengkebumian suami pula.
Indah herot mulut, “Tak apalah abang. Indah rasa baik ke tempat lain saja.” Indah enggan.
“Masuk ajelah. Kita dah sampai. Abang kenal Tuan punya kedai ni. Jom, janganlah takut. Mereka ada tempat untuk wanita menutup aurat kalau tak nak orang lain nampak.”  Darwish memujuk.
Mahu tidak mahu Indah masuk juga ke dalam bersama Darwish.
“Apa khabar Syuhada? Ini adik saya Indah.” Darwish menegur tuan punya kedai itu dan memperkenalkan Indah.
Syuhada memandangnya, “Adik? Tak pernah dengar Darwish ada adik.” Syuhada pandang Indah atas bawah. Indah kurang selesa.
“Awak ni Syuhada. Takkan saya nak cerita panjang lebar pula. Dah, awak potong rambut adik saya ni bebaik, blow ke apa. Bagi nampak okey. Bawa dekat dalam, dia segan orang nampak rambut dia kena potong.” Darwish menerangkan.
“Okey boss!” balas Syuhada.
“Mari Indah.” Syuhada membawanya masuk ke dalam.
“By the way Indah, abang akan datang dalam dua jam lagi, abang tak jauh pun. Nanti abang datang balik.” Darwish berpesan.
“Abang.” Indah seakan enggan.
“Tak apa, Syuhada ni kawan abang. Its okey.” Darwish memujuk lagi.
Syuhada memegang tangan Indah, “Its okey Indah.” Syuhada meyakinkan.
Melihat Syuhada yang begitu mesra dan tulus, Indah lega. Darwish pun berlalu.
Indah masuk ke dalam bersama Syuhada.
“Awak duduklah. Buka selendang awak.” Syuhada mengarahkan.
Indah membuka selendang di kepalanya. Dia sebenarnya selesa dengan adanya selendang itu. Bila memandang dirinya di cermin. Indah rasa malu. Syuhada mendekatinya.
“Banyak kena usaha rambut awak ni. Tak apa. Saya akan buat semuanya untuk awak. Awak just duduk je.” Syuhada bercakap seorang diri.
Indah tetap saja diam, dia melihat bahunya diletak tuala, kemudian rambutnya diletakkan shampoo dan kepalanya diurut-urut. Lega Indah dengan urutan itu, rasa hilang semua stress yang bersarang di otaknya.
“Indah ni umur berapa?” Syuhada membuka perbualan.
Indah pandang Syuhada di cermin, “25 tahun.”
“Muda lagi. Tak apa, Syuhada saja tanya, sebab nanti nak potong rambut Indah seiring usia,” tambah Syuhada.
Indah sebenarnya bukan tidak pernah ke saloon, dulu sebelum berkahwin dengan Akram dia selalu ke saloon Mei Ling kawan sekampungnya; Dahlia. Macam-macam fesyen juga dibuatnya dulu, biasalah zaman remaja, selalu terikut-ikut. Setelah rambutnya dibasuh, Indah kembali semula ke tempat duduknya. Rambutnya dikeringkan, Indah rasakan kepalanya sangat ringan. Kemudiannya proses memotong rambutnya bermula. Rambutnya yang panjang itu dipotong rata melepasi bahunya. Di bahagian hadapan juga digunting rata menampakkan kening Indah. Seketika kemudian semuanya siap.
“Cantik,” puji Syuhada.
Indah hanya pandang sahaja. Tapi dalam hati melihat fesyen rambut begitu, dia teringat pada Syura. Ada sedikit kepuasan dalam hati Indah.
“Macamana? Okey?” tanya Syuhada.
Indah angguk. Kemudiannya Indah letakkan semula selendangnya di kepala. Syuhada senyum, kemudiannya Indah keluar. Risau juga dia tidak melihat Darwish. Melihat beberapa kedai di sekitar, Indah teringin mahu keluar.
“Syuhada, saya nak jalan-jalan dekat luar tu ya. Tak apa kan?” Indah meminta kebenaran, macam Syuhada tu penjaga pula. Syuhada angguk dalam pelik melihat Indah.
“Jangan jauh tau, nanti abang awak datang susah nak cari. Saya masuk dulu, ada pelanggan ni,” pesan Syuhada seolah memahami.
“Okey.”

Indah berjalan melihat kawasan tersebut, ada pelbagai kedai di situ. Indah berjalan di tingkat sama sambil melihat beberapa ibu bapa membawa anak-anak mereka. Teruja Indah melihat teletah kanak-kanak itu semua, Indah melihat beberapa kedai, dia tahu memang tidak sesuai dengan dirinya, dia manalah tahu berfesyen. Indah hanya lalu di depan setiap kedai dan memandang sekilas seakan-akan rusa masuk kampung.

“Urgh!”
Tiba-tiba Indah terlanggar bahu seseorang, dia pandang wajah itu, Indah kenal sekali. Itu Syura, isteri baru Akram, segera Indah berlalu daripada situ menutup wajahnya dengan selendang. Syura tidak mempedulikan dan terkocoh-kocoh berlalu kerana risaukan sesuatu. Segera Indah bersembunyi di satu tempat kerana takut disyaki apa-apa. Hatinya berdebar-debar.
Indah pandang kiri dan kanan.
“Kau jangan gerak! Kalau tak aku tikam!” jerkah seorang lelaki tiba-tiba, Indah ketakutan.
“Apa kau nak?” tanya Indah cuba bersuara.
“Aku nak kau bawa budak lelaki ni keluar dari bangunan ni secepatnya!” arah lelaki itu.
“Ha? Kenapa aku?” Indah pelik.
“Kau jangan banyak tanya, pegang dia cepat! Sebelum pintu utama ditutup kau kena keluar!” arah lelaki itu dan menyerahkan kanak-kanak lelaki itu kepada Indah.
Indah dengan tak tahu apa-apa memeluk kanak-kanak lelaki itu dan memegangnya cermat.
“Ikut saya cepat! Awak jangan cuba lari. Kalau tak saya tikam awak!” lelaki itu memberi amaran.
Cepat mereka melangkah.
“Tukar baju dan seluar dia sekarang!” arah lelaki itu, segera Indah menukar kanak-kanak itu dalam keterpaksaan. Orang yang memandang mereka tidak mempedulikan, mungkin melihat mereka umpama pasangan suami isteri seperti kebanyakan mereka yang membawa anak ke situ.
“Cepat!” arah lelaki itu lagi dan menarik tangan Indah.
“Perhatian! Seorang kanak-kanak lelaki berumur lingkungan setahun berbaju kuning berseluar merah dilaporkan hilang. Minta kerjasama semua agar tidak panik, semua pintu utama dan pintu kedai akan ditutup serta merta!”
“Celaka! Kaulah ni lambat!” marah lelaki itu menghentikan langkahnya, nasib baiklah dia sempat menukar baju dan seluar kanak-kanak itu tadi, tapi untuk keluar daripada situ agak sukar sekali. Budak lelaki itu hanya memandang Indah diam, comel kanak-kanak lelaki itu di matanya.
 Indah pandang lelaki itu, dia cuba cakap sesuatu, “Encik, lepaskanlah budak ni encik, dia tak bersalah. Encik boleh lari, Insya ALLAH saya takkan beritahu sesiapa. Masih sempat Encik.” Indah merayu tiba-tiba, entah daripada mana keberanian yang seculas itu datang.
“Kau jangan mengarah aku!” marah lelaki itu lagi, suaranya perlahan.
Keadaan di bangunan itu agak kelam kabut, semua kedai menutup premis mereka, kebanyakan pengunjung pula berada di lobi sambil memandang sekeliling. Indah pandang lelaki yang memakai kaca mata hitam itu. Beberapa pengawal keselamatan memeriksa semua tingkat yang penuh dengan para pengunjung. Ada pula kanak-kanak yang menangis.
“Kurang hajar! Ingat, aku lepaskan budak ni. Tapi kau kena tunai janji kau, kalau tak, aku tahu mana nak cari kau!” marah lelaki itu.
 Tiba-tiba saja lelaki itu mengambil pisau dan sempat menghiris jari Indah.
“Urgh!” Indah menyeka luka di tangannya. Darah mengalir pekat. Lelaki itu berlalu secepatnya.
Indah memegang kanak-kanak itu erat. Bila lelaki itu sudah tidak kelihatan, Indah berteriak memanggil pengawal keselamatan yang kebetulan baru naik di tingkat tersebut.
“Encik! Encik! Ini budaknya!” teriak Indah.
Segera empat orang pengawal keselamatan itu ke arah Indah.
“Cepat Encik! Orangnya lari ke sebelah sana!” Indah berteriak menunjuk ke satu arah yang bertentangan, dia terpaksa menipu demi keselamatannya.
Kanak-kanak lelaki itu dibawa ke kaunter oleh seorang lagi pengawal. Indah memandang dari tingkat tiga bangunan itu dan alangkah terkejutnya dia apabila melihat Syura dan Akram memeluk erat kanak-kanak lelaki itu. Tiba-tiba saja rasa tenang tadi bertukar dengan rasa amarah yang membuak-buak. Kalau ikutkan hatinya, biar saja anak mereka itu hilang! Biar mereka tahu rasanya erti kehilangan!
“Indah ke mana?” tiba-tiba saja pula Indah disapa dengan suara Darwish.
Indah tersentak, “Tak, Indah nak turun cari abang tadi.” Indah tergagap-gagap sehingga kain sapu tangannya terlepas.
“Macamana sampai boleh luka ni?” tanya Darwish pelik.
“Tak ada apa-apa ni, Indah yang cuai. Kita baliklah,” balas Indah.
“Ada budak kena culik tadi. Tak apa, kita tunggu kejap sampai pintu utama buka.” Darwish memberitahu.
10 minit kemudian keadaan kembali seperti sediakala. Indah dan Darwish berlalu daripada situ. Melayang-layang fikiran Indah mengingatkan hal yang baru berlaku itu, sampai begitu berani dia merayu meminta anak Syura dan Akram itu dilepaskan. Tapi dirinya tidaklah sebegitu kejam sekali membiarkan anak kecil tidak berdosa itu menjadi mangsa, yang kejam dan jahat itu ibu bapanya, bukan anak kecil itu, Indah bermuhasabah mengingatkan dirinya, dia tarik nafas kemudian pandang keluar melihat awan-awan yang bergerak sambil Darwish memandu kereta itu pulang ke apartmentnya.

bersambung.....

p/s --- Terima Kasih singgah baca dan jenguk. ^__^

3 comments:

nurul nuqman said...

Syura xperasankan aisha ke?

Fatrim Syah said...

Tak sempat nak perasaan sebab dia tengah risau anaknya hilang. Lagipula Indah pakai selendang tutup muka dia. Syura pun percaya yang Aisha dah meninggal, jadi dia tak syak apa2. :)

nurul nuqman said...

oh, selmat :)