~Group FB Coretan Hati Ke Jemari (Fatrim Syah)~~

Monday 30 July 2012

Gaun Cik Boss, Tuxedo Mr Secretary (BAB 8)


“SELAMAT PAGI. Apa yang abang fikirkan sangat tu? Hal lama tu biarlah berlalu bang.” Datin Sofia memandang suaminya yang membelek sebuah album lama semasa bersarapan.
“Kalaulah masa tu abang memandu berhati-hati, hal macam tu takkan berlaku. Haikal pasti dapat diselamatkan,” sesal Dato’ Malik mengenang peristiwa yang berlaku lebih 20 tahun lalu.
“Bukan salah abang, redha sajalah bang. Polis pun dah tetapkan yang anak kita tu meninggal dunia dalam kemalangan tu.” Datin Sofia menuang air teh ke dalam gelas suaminya yang masih saja memandang gambar seorang kanak-kanak lelaki.
“Selagi saya tak lihat mayat anak kita tu, selagi tu saya takkan percayakan sesiapa!” bentak Dato’ Malik, Datin Sofia menggeleng kepala, bukan dia tidak tahu suaminya itu sangat menyayangi anak bongsu mereka itu.
“Mak, ayah, ada apa ni?” tanya Aril yang baru turun ke meja u sarapan.
“Tak, ayah kau ni ha, masih terkenangkan arwah adik kau Haikal,” beritahu ibunya lembut dengan nada yang tidak mengguris hati suaminya.
“Ayah, janganlah dikenang apa yang berlaku tu. Itu semua sudah ketentuan yang maha esa, kita yang masih hidup ni perlu meneruskan hidup. Haikal takkan kembali ayah. Kita kena redha, biarlah roh adik tenang di sana ya ayah..” Aril cuba menenangkan ayahnya.
Dato’ Malik diam dan terus ke biliknya. Tidak sempat dia menjamah apa-apa. Datin Sofia dan Aril menggeleng kepala, entah kenapa sejak akhir-akhir ini Dato’ Malik teringat kembali peristiwa hitam yang pernah berlaku dalam keluarga mereka. Seolah-olah ada sesuatu yang meragukan dalam benaknya, seolah-olah ada suara memanggil-manggil dan memberitahu. Peristiwa kemalangan ngeri yang menimpa mereka sekeluarga menyebabkan dia kehilangan Haikal anak bongsunya, ketika itu Haikal berumur lingkungan setahun. Mayatnya tidak ditemui dan diklasifikasikan hilang oleh pihak polis. Entah kenapa, keretanya boleh mengalami kemalangan secara tiba-tiba sewaktu mereka melancong di sebuah Pusat Peranginan di Johor Bahru.
“Aril nak gerak dah ni. Assalamualaikum ma.” Aril menyalam tangan ibunya.
“Waalaikumsalam.” Datin Sofia membalas salam, pelik! Tiba-tiba Datin Sofia menangkap sesuatu yang lain pada Aril! Suaranya kedengaran berbeza.
Ah! Kenapa perlu ragu pada anak kandung sendiri.
Datin Sofia melihat Aril bergerak ke luar, sudah 5 tahun Aril berada di luar negara. Mungkin kerana terlalu lama tidak melihat anaknya itu menyebabkan dia memikirkan yang bukan-bukan.

SEMENTARA itu di Syarikat Seria Holdings Adam memandang seseorang yang sedang menyusun fail-fail di rak. Dia tidak terlihat wajah perempuan itu kerana terlindung oleh rambutnya.
“Selamat Pagi, silakan duduk,” wanita itu menjawab dan menyuruhnya duduk.
Adam menuju ke kerusi. Kemudian duduk sementara menunggu wanita itu selesai. Adam melihat wanita itu dari atas ke bawah. Kemudian, usai selesai, jantung Adam bergerak kencang, laju. Seperti ada dentuman bom yang akan meletus. Iyalah, peristiwa dia dikehendaki catwalk beberapa minggu lalu masih terpampang difikirannya. Mungkinkah peristiwa itu bakal berlaku lagi. Oh! Harapnya tidak.
“Terima kasih kerana datang.” Khalisah berkata lalu berpaling.
Dia melihat lelaki yang duduk di hadapannya. Seolah dia mengenal lelaki itu. Adam juga turut terkejut.
‘Dia, habislah. Menyesal aku datang,” gumam Adam seolah tidak mahu memandang, dia kenal benar perempuan di depannya itu.
Khalisah pula terpaksa bersikap profesional. Kemudian duduk.
“Boleh saya tengok resumeawak?” tanya Khalisah walaupun dia kenal lelaki di depannya itu, dia lelaki yang terlanggar bahunya malam itu!
Adam lantas menyerahkan resumenya kepada Khalisah. Terketar-ketar tangannya, kalau dia tahu yang dia bakal ditemuduga oleh perempuan itu, awal-awal lagi dia tidak mahu datang!
Khalisah menarik resumetersebut, Adam pula seakan tidak mahu melepaskannya. Khalisah lantas menarik kuat.
“Adam bin Rashid, berumur 27 tahun. Belum berkahwin. Kelulusan, Ijazah Pengurusan Pejabat....” Khalisah membaca resume Adam panjang lebar.
Sesudah itu. “By the way, sebelum ni bekerja di mana? Pernah jadi secretary dekat mana-mana?” tanya Khalisah.
“Saya belum bekerja tetap lagi. Sekarang saya bekerja sebagai penyanyi di sebuah restoran secara sambilan.”
“Bagus, boleh saya dengar awak nyanyi?” tanya Khalisah memandang Adam.
“Err..” Adam ragu-ragu.
“Tadi kata kerja sekarang menyanyi kan?” tanya Khalisah lagi seolah mendesak Adam.
Adam terpisat-pisat dan meraup wajahnya, kan dah kena!
Kau adalah anugerah.. hadirnyamu mendamaikan.. Kau adalah anugerah.. yang membawa sebaik senyuman.. O..Hanya dikau yang dijiwaku, O...Kaulah satu dan kau yang satu.. Kaulah definisi cinta, cahayamu mempesona...”
Adam menyanyi lagu Anugerah Terindah nyanyian Aril AF, nasib baiklah dia hafal lagu itu kerana baru menyanyikannya tempoh hari di restoran, sambil-sambil itu dia memandang ke bawah. Iyalah, tengah menghayati lagu katanya.
“Okey, sedap suara. Nanti kalau ada annual dinner syarikat, mesti boleh nyanyi kan?” sapa Khalisah yang melihat Adam masih menyanyi.
“Insya ALLAH Puan.” Adam tunduk-tunduk mungkin juga malu.
“Boleh tak jangan panggil Puan. Saya rasa macam dah beranak 10 awak panggil macam tu. Panggil Cik sudah. So, berbalik kepada kerja. Takkanlah takde syarikat yang tak nak ambil awak bekerja?” tanya Khalisah lagi.
“Puan Khalisah, err... Cik Khalisah. Kelulusan macam saya ni ramai. Mungkin Cik Khalisah tidak pernah menghadiri temuduga, dalam 20 orang yang datang semuanya memiliki kelulusan yang sama, panel penilai akan mengambil pekerja kesukaan mereka saja, saya selalu berada di tengah-tengah, samada diambil ataupun tidak dan saya pula lelaki.” Adam pula bercakap panjang.
“Macamana awak tahu nama saya Encik Adam?” Khalisah sengaja bertanya.
Adam mati akal, sebenarnya dia tahu nama itu kerana dia yang terpaksa menyelongkar beg Khalisah malam dia kemalangan tempoh hari. Pantas! Cepat Adam berfikir, takkan nak kantoi pula. Dia cuba memberi alasan. Kalau mahu kata nama di depan pintu, dia hanya nampak papan tanda Pengarah Urusan.
“Benda tu,” Adam menunjuk ke arah nama Khalisah di tepi mejanya.
 Nasib baik!
“Awak lelaki yang langgar bahu saya malam tu kan?” tanya Khalisah.
“Err.. memang saya, tapi saya tak sengaja Puan, Cik... Maaf. Saya tak berniat pun.” Adam terus saja mengalah.
Malunya! Jatuh saham yang memang tak laku itu, kali ini kalau kena suruh catwalk 20 round pun dia sanggup asalkan dapat kerja.
“Awak tahu tak gara-gara awak saya hampir mati malam tu? Berani awak datang sini minta kerja dengan saya!” marah Khalisah.
“Cik yang tak berhati-hati, bukan salah saya. Sudahlah, saya tak mahu bertekak di sini. Saya keluar dulu.” Adam tidak mahu kalah dan terus berdiri mahu meninggalkan tempat tersebut.
Khalisah senyum.
“Awak ditawarkan menjadi setiausaha saya mulai saat ini Adam bin Rashid.” Khalisah senyum, dalam mindanya dia sudah mempunyai fikiran untuk mengenakan Adam.           
Hah? Adam terkedu.
5 minit Adam terdiam.
“Awak nak kerja ke tak ni?” tanya Khalisah sekali lagi.
“Ya, ya, saya nak Cik Khalisah,” jawab Adam tergagap-gagap.
“Awak kena panggil saya Cik Boss.” Khalisah menegaskan.
“Faham Cik Boss.” Adam terpaksa menyebut perkataan tersebut walaupun dia tahu perempuan itu pasti mempunyai muslihat.
Iyalah, tiba-tiba baik pula. Nampaknya Adam kena berhati-hati, salah langkah memang dia yang kena.
Seketika kemudian, Khalisah menekan interkom.
“Fida, tolong bawakan draf dokumen kontrak kerja ke bilik saya,” arah Khalisah.
“Baik Cik Khalisah,” Rafida menjawab, kedengaran suaranya girang.
Bilik Khalisah diketuk.
“Masuk!”
Rafida dengan senyuman paling manis masuk ke dalam dan memberikan dokumen yang diminta.
“Adam, awak boleh baca dulu syarat kontrak ni. Lepas tu boleh sign.” Rafida memberikan dokumen kontrak kepada Adam.
“Terima kasih.”
“Maaf, tapi saya tiada pengalaman kerja Cik Boss,” beritahu Adam terus terang.
Its okey, saya percaya awak akan belajar dengan cepat dengan bantuan Rafida.” Khalisah memandang Rafida yang tak lepas memandang Adam.
“Ehem.. ehem..” segera Khalisah berdehem.
Rafida memandangnya. Adam mengangguk, terketar-ketar juga tangannya membaca draf dokumen perjanjian tersebut seimbas lalu dan kemudian menurunkan tandatangan.
“Selamat Datang ke Seria Holdings. Ini Rafida Ketua Bahagian Pemasaran syarikat merangkap setiausaha sementara saya. Apa-apa hal mengenai kerja awak nanti awak boleh rujuk kepadanya,” Khalisah memperkenalkan Rafida.
“Ala, tidak perlu kenalkan pun. Adam, tahniah.” Rafida memandangnya, Adam terasa pelik pula dipandang sedemikian.
“Terima Kasih Cik Boss.” Adam melempar senyuman. Bisanya senyuman manis lelaki tersebut, tersentak Rafida.
‘Cik Boss? Lisa, Lisa.. sempat kau buli dia,’ gumam Rafida sendiri, dipandangnya Khalisah, Khalisah senyum ada makna.
Sedang mereka berborak di dalam pejabat Khalisah, pintu Khalisah diketuk lagi. Khalisah pelik, siapa pula yang mengetuk pintu biliknya, tidak mungkin pula ayahnya datang secara tiba-tiba.
“Masuk!”
Tanpa disangka-sangka, Aril yang datang. Aril masuk ke dalam membawa sejambak bunga kepada Khalisah.
“Terima kasih abang Aril. Kenalkan, ini Adam, setiausaha baru saya.”
Berdesing telinga Aril mendengarnya. Dia ingatkan lelaki itu Megat pegawai kanan Khalisah kerana bentuk badannya hampir sama, dia tidak sempat pandang tadi. Geramnya bertambah-tambah, ingatkan dengan memberi amaran di hospital tempoh hari dapat menakutkan Adam tetapi dia malah datang ke syarikat Khalisah meminta pekerjaan.
“Saya Adam.”  Adam bersikap profesional, dia menyalam Aril tapi Aril sengaja menekan tangannya kuat. Kemudian dilepaskanya.
Adam pula kelihatan kurang selesa. Rafida perasan kemudian membawa Adam keluar.
“Cik Khalisah, kami keluar dulu ya.” Rafida menarik tangan Adam.
“Siapa lelaki tu?” Adam bertanya.
“Ish awak ni, suka gosip juga ke?” tanya Rafida.
“Takdelah, saja tanya, saya nak tahu juga siapa orang-orang di sekeliling boss saya.” Adam memberi alasan.
“Dia tu bakal suami Puan Khalisah.”
Bagai mahu tersedak tekak Adam mendengarnya, tetapi dia hanya senyum.
“Amboi, awak panggil dia Cik Boss? Baiknya awak..” puji Rafida.
“Eh, dia yang suruh, lagipun dia memang boss saya kan,” jawab Adam.
“Hmm.. takpelah, ikut suka awak. Jom, saya kenalkan awak dengan staf-staf.” Rafida membawa Adam untuk berkenalan dengan semua kakitangan syarikat.
Usai semuanya, Adam meminta diri untuk balik. Lagipula, tugasnya hanya bermula esok hari. Adam masuk ke dalam lif dengan hati yang gembira, kali ini dia benar-benar telah bekerja. Tidak sabar rasanya dia mahu memberitahu Kak Pah dan anaknya Danish. Setelah lebih tiga tahun bergelar penganggur terhormat akhirnya dia bekerja jua.

Kampung Pos Gedung, Bidor Perak
Pak Bidin masih lagi berusaha mengubati lelaki yang ditembak tersebut. Ada juga terlintas dalam hatinya untuk menghantar saja lelaki itu ke hospital berdekatan, tetapi nanti ia akan melibatkan banyak pihak. Lagi-lagi orang yang tercedera akibat ditembak. Mahu-mahunya nanti dia dan orang kampung akan disoal siasat. Kerana tidak mahukan masalah, Pak Bidin memilih untuk mengubati sendiri lelaki tersebut dengan segala ubatannya dan juga beberapa ubat moden yang diperolehnya dari salah seorang anaknya yang bekerja di bandar. Dia percaya dia mampu, beberapa tahun lalu pernah juga seorang lelaki dijumpai ditembak tetapi terselamat juga apabila diubatinya. Pak Bidin juga percaya, hutan-hutan menyimpan pelbagai ubat yang belum diketahui, kebetulan, dia memang bekerja dengan Jabatan Perhilitan dalam memulihara hutan di kawasan Perak tersebut. Orang-orang kampung juga melihat lelaki asing tersebut. Penduduk kampung tersebut memang agak prihatin sesama mereka dan juga orang luar. Hanya sebilangan sahaja penduduk kampung tersebut yang mampu berbahasa Melayu. Antaranya Tok Batin di kampung tersebut. 
Kuala Lumpur
Khalisah dan Rafida keluar makan tengahari. Untuk makan tengahari itu mereka makan di tempat yang agak eksklusif. Itupun selepas Khalisah kelihatan agak ceria ingin makan di tempat lain. Rafida meneka, mesti pasal Aril memberinya sejambak bunga ros merah kegemaran Khalisah ataupun dia terlalu teruja menemui setiausaha baru. Rafida memandang Khalisah yang senyum-senyum sendiri.
Rafida menguis tangan Khalisah. “Kenapa dengan kau ni Lisa? Senyum-senyum..” tanya Rafida.
“Err... aku gembira pun salah ke? Nanti aku moody kau juga yang susah,” jawab Khalisah.
“Amboi, ni mesti tak lama lagi sarung cincin kan? Lalalalala.... gitu,” sengaja Rafida menyindir.
“Ish, tak adalah, aku dengan abang Aril tu macam abang dengan adik sajalah. Wah, wah aku nampak kau macam syok saja dengan bakal setiausaha aku tu,” sempat Khalisah mengorek rahsia kawannya.
“Mana ada, dahlah. Makanlah nasi kau tu, nanti sejuk pula.” Rafida menafi tapi sempat senyum-senyum. Khalisah menggeleng kepala sambil mengherot mulutnya.
Sambil-sambil makan, berbunga pula hati Rafida, seolah ada satu semangat baru pula. Lagipula, memang keinginannya agar Adam bekerja di Syarikat Khalisah. Wajah Adam yang malu-malu kucing itu memang menggamit perhatiannya. Tapi, itulah si Adam itu sudah beristeri, melepas...
Khalisah pula teringat kembali peristiwa pada malam dia hampir dilanggar kereta tempoh hari. Mana tidaknya, gara-gara Adam dia hampir dilanggar kereta. Persoalannya, siapa yang menyelamatkan dia malam itu? Tapi, semasa itu hanya Adam yang berada di sana. Mungkinkah dia? Telah Khalisah sendiri.
‘Ah! Sebab dia aku kena hampir kena langgar, dia nak selamatkan aku? Jangan haraplah, dahlah aku maki dia malam tu, dia lebih seronok barangkali kalau aku kena langgar,’ gumam Khalisah sendiri malas membuat andaian lelaki itu yang menyelamatkannya, apa yang penting dia mahu mengenakan Adam cukup-cukup.
‘Biar dia kenal Khalisah binti Dato’ Mazil ni siapa...’ sambung Khalisah lagi, penuh tekad.
Nampaknya makan tengahari itu menyebabkan dua wanita itu memikirkan jejaka yang sama!

bersambung.....

P/s~ Ini mungkin post terakhir di blog memandangkan ramai yang inbox di facebook minta sambungan Bab 8. E-Novel ni dalam penyiapan dan sudah menjadi milik Novel Melayu Kreatif (NMK). Khas untuk anda, Bab 8. Enjoy reading. Salam Ramadhan.^___________^

3 comments:

RabaahJunaidi said...

tahniah Fatrim...
tak sabar nak tunggu PV keluar..
all the best ya... :)

Lelaki Awan (Fatrim Syah) said...

Terima Kasih kak. Insya ALLAH. ^___^

safi said...

Novel ni dh trbit ke ?