~Group FB Coretan Hati Ke Jemari (Fatrim Syah)~~

Friday 11 March 2016

Agensi Tolak Jodoh (BAB 1)





SINOPSIS AGENSI TOLAK JODOH


KARL, seorang pemuda urban merasakan sudah tiba masanya untuk membuka 
AGENSI TOLAK JODOH kerana kadar penceraian yang makin hari makin
 meningkat. Apabila Agensi mula menerima kes-kes tolak jodoh, Karl sedaya
 upaya menyelesaikan walaupun kadang-kadang di tahap yang tidak masuk akal.
 Mungkinkah Karl bencikan cinta atau menolak jodohnya apabila datang?



BAB 1

KARL pandang signboard agensi yang baru dipasang dua pekerja upahan dengan teliti. Ini adalah hari pertama Agensi Tolak Jodoh beroperasi dengan tagline 'Kami pakar tolak jodoh anda yang terpaksa'. Walaupun tagline tak berapa nak laris tapi motif utama Karl menubuhkan agensi itu telah tercapai. Karl ambil tempatnya di dalam sebuah bilik khas dengan pelbagai berita keruntuhan rumahtangga, kahwin paksa dan sebagainya yang dipaparkan dalam surat khabar ditampal di setiap dinding dengan kemas. Malah, gambar purata penceraian di Malaysia yang kian meningkat juga turut diletakkan sebesar-besar alam. Siap ada mesin nombor automatik lagi yang akan berubah seiring jumlah penceraian yang berlaku di seluruh negara hampir setiap hari. 

"Perkara paling utama tentunya kena buat promosi besar-besaran. Kalau tak, siapa tahu agensi ni wujud." Karl bercakap sendirian lalu keluar dari bilik khas tersebut menuju ke ruang luar yang mempunyai 3 buah sofa yang menyelesakan.

Karl duduk dan mula mewujudkan fanpage dan juga instagtam Agensi Tolak Jodoh dengan beberapa tagline. Karl biarkan beberapa minit. Sudahnya dapat 2k follower yang 20% daripadanya terus membuat komenter di ruang komen instagram Agensi Tolak Jodoh.

Perkara pertama yang Karl tulis dengan caption adalah '50 pelanggan pertama menghubungi Agensi Tolak Jodoh mendapat 50% diskaun!' yang dilatari gambar signboard agensi.

Dan seperti biasa akan ada ustaz ustazah laman sosial yang muncul dengan kapsyen mereka yang tersendiri dalam ruangan komen.

Kring! Kring!

"Helo. Agensi Tolak Jodoh, ada apa-apa yang boleh saya bantu?" 

"Ini Agensi Tolak Jodoh yang kat instagram kan? Saya nak mohon bantuan. Saya nak kahwin lagi 5 jam encik, tapi ni kahwin paksa. Saya tak nak kahwin macam ni." 

"Boleh bagi nama cik?" Tanya Karl lembut.

"Nasha."

"Nasha Aziz ke?"

"Encik, ini bukan waktunya bergurau. Saya tengah mohon bantuan ni." Tegas pemanggil wanita bernama Nasha itu.

"Maaf Cik. Tenang. Lagi 5 jam nak kahwin. Dan Cik kata ini kahwin paksa. Boleh saya tahu paksa apa yang dimaksudkan? Kategori, jenis dan siapa yang memaksa?" 

"Saya kena perangkap dengan mamat ni. Dia syok kat saya, dia plan supaya kami ditangkap khalwat."

"Erm. Biasanya lepas khalwat memang kena paksa kahwin kan? Okey, saya ada cara supaya Cik tak kahwin dengan mamat pemaksa tu. Tapi risiko ni Cik yang tanggung sendiri. Cik berani?" tanya Karl tegas sambil membuka satu butang bajunya bahagian atas.

"Saya sanggup Encik. Apapun caranya saya sanggup."

"Okey, jap. Ni dah tinggal 4 jam 30 minit. Cik nak nikah dekat mana tu?"

"Pejabat kadilah! Ni Encik ni betul nak tolong ke apa ni?!"

"Bertenang Cik. Saya tahu, tolak jodoh ni bukan baik. Tapi dah Cik pun nak minta bantuan saya, saya pun kena bagi cadangan bernas."

"Bila masanya nak bertenang lagi Encik oi? Ni masa dah singkat, straight to the point jelah. Apa cadangan Encik? Cakap saja. Kalau menjadi, saya akan bayar double khidmat agensi Encik."

"Okey. Dengar baik-baik Cik Nasha. Saya cadangkan Cik Nasha mengaku dah terlanjur dengan lelaki lain semalam. Saya jamin, mesti lelaki tu terus tolak Cik Nasha punya."

"What?! Dah gila?! Nonsense! Gila punya agensi!"

No comments: